Onze ambities
Dit beloven wij!
Een plezierige schoolperiode, dat is wat wij onze leerlingen bieden. Dit doen we met oprechte interesse, individuele aandacht en met leuke, leerzame activiteiten. Zo ontwikkelen leerlingen zich, ontdekken ze hun talenten en gaan ze vol zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet. Dit doen wij aan de hand van vijf kernwaarden:
Vertrouwen, Eigenaarschap, Samen, Plezier, (pro) Actief
Vertrouwen
Wij geloven in onszelf en de ander. Leerlingen krijgen het vertrouwen dat zij hun uiterste best doen en met een goede inzet het maximale uit het leren halen. Daarnaast hebben we vertrouwen in ouders. Zij zijn de meest belangrijke partners in het begeleiden en opvoeden kinderen. En last but not least; vertrouwen in onze leerkrachten. In hun vaardigheden, professionaliteit, kunde en liefde voor het vak en de leerlingen. Want vertrouwen is nodig om het beste uit onszelf en leerlingen te halen. Daarom betrekken we leerlingen (vanaf groep 3) bij het eigen leerproces. Zij sluiten aan bij het oudergesprek, want door samen in gesprek te gaan, komen we tot nieuwe inzichten en ontwikkeldoelen.
“Ik denk mee. Ik besluit mee. Ik doe mijn best. Ik geloof in de goede bedoelingen van anderen. Ik kan het. Ik doe het en laat mijn kunnen zien.”
Eigenaarschap
Zijn leerlingen eigenaar over het eigen leerproces, dan voelen ze zich verantwoordelijk. Deze verantwoordelijkheid krijgen, vragen en nemen leerlingen. Eigenaarschap zien we terug in de zelfstandigheid van leerlingen en collega’s. We moedigen dit aan en geven er waardering voor. Eigen verantwoordelijkheid nemen heeft invloed op houding, gedrag en motivatie en daarmee op de prestaties. Zij zijn eigenaar als ze voelen dat ze invloed (mogen) hebben op hun eigen leerproces. Daarom werken we op De Franciscus met klassendoelen, een leermuur en schuiven kinderen vanaf groep 3 aan bij de oudergesprekken.
“Ik durf! Ik zorg goed voor mijzelf, mijn klasgenoten, spullen en taken. Ik vertrouw op de ander en mijzelf. Ik neem zelf beslissingen, geef ruimte aan de ander en mijzelf. Mijn leren is van mij.”
Samen
Samen weten we meer en kunnen we meer. Daarom werken leerlingen, leerkrachten, directie en ouders samen binnen De Franciscus. Respectvol samenwerken verbindt ons. Die samenwerking uit zich in de ouder-kind-gesprekken, maar ook met de oudervereniging, MR en klassenouders. Want samen komen we verder!
“Ik speel, werk, leer en leef met anderen.”
Plezier
Plezier draagt bij aan een sfeer van rust, vriendelijkheid, vertrouwen en veiligheid. Het geeft energie, kleur en betekenis aan het leven en aan ons onderwijs. Op De Franciscus houden we leren en plezier in balans met coöperatieve werkvormen, bewegend leren en de Kanjertraining.
“Ik werk vanuit mijn hart, heb het gezellig, ben positief, gebruik humor en geniet. Ik ga met plezier naar school en draag bij aan het plezier van anderen.”
(Pro)Actief
Het lesaanbod en de lessen zijn constant in ontwikkeling. Leerlingen willen we uitdagen met vernieuwend en passend onderwijs. Geen standaard riedeltje dat onze leerkrachten afspelen, maar lessen die inspelen op de behoefte van de groep. Uiteraard aansluitend bij de leerdoelen, de lesstof en het niveau. Daarnaast verankeren we bewegend leren in ons leeraanbod en blijven we elkaar inspireren met onze kennis en kunde.
Ouders en kinderen betrekken we de school. Dit doen we o.a. met oudergesprekken en regelmatige updates via Social Schools.
“Ik denk en doe mee, ben een teamspeler en ik ontwikkel me voortdurend. Ik nodig uit en ga ervoor.”
Lesmethoden
Kanjerschool
Het succes van een Kanjerschool is een samenspel tussen leerling, leerkracht en ouders. Dat is wat de Kanjertraining succesvol maakt. In de Kanjertraining maken wij gebruik van metaforen. Zo werken we in de onderbouw met dieren en in de bovenbouw met verschillende kleuren petten.
Lees meer over de Kanjerschool >
Bewegend leren
Bewegend leren zit verankerd in ons lesaanbod. Dagelijks gaan leerlingen - al bewegend - met een leerdoel aan de slag. Denk aan een spelling estafette, tellend overgooien, sommen stratego en springend de telrij door. Bewegend leren helpt leerlingen om de leerstof beter te beheersen én onthouden.